Vinnie`s boller

Published juni 7, 2012 by Nickie Sølver

Her kommer opskriften på mine meget roste boller. Jeg arbejder kun efter på slump princippet når jeg laver dem her, så du kan jo prøve dig frem til hvad du synes der fungere bedst. Du skal bruge:

  • 50 g. gær
  • 5 dl. mælk
  • mellem 50 og 100 g magarine
  • 2 æg + 1 til pensling
  • en håndfuld sukker
  • ca. 2 tske. salt
  • ca 1 kg. hvedemel

Smelt magarinen, hæld mælken oveni og varm det op til en passende temperatur. Hæld i en stor skål. Opløs gæren i mælken. Tilsæt sukker og salt og rør til det er opløst. Tilsæt æg og rør til det er opløst. Hæld 2/3 dele af melet i, og ælt godt. Dys mel på bordet, og ta dejen derud på og ælt mel i den til den ikke klistre mere.

Sættes til at hæve i en time ved sturtemperatur med et viskestykke over.Bollerne trilles, ca 20 stk, og sættes på en beklædt bageplade, viskestykke over. Herefter skal de hæve ca en halv time til dobbelt størrelse. Penslet med sammenpisket æg, med en blid hånd så du ikke prikker hul på dem.

Bages i en forvarmet ovn på 180 grader på varmluft, ca 10-15 min. Når du kan tage en ud, vende den på hovedet, “tromme” på bunden af den og den lyder hul, så er de færdige. Skær eventuelt en over hvis du er usikker på om de er færdige.

Kunne godt tænke mig at høre hvordan det er gået hos jer der forsøger sig med den, da denne opskrift er min “baby”

God fornøjelse

One comment on “Vinnie`s boller

Skriv et svar

