Genial gode brownie`s

Published juni 11, 2012 by Nickie Sølver

Den her opskrift har jeg fundet på en anden hjemmeside, og har kun ændret lidt i mængden af valnødder da jeg følte at det andet ikke rigtigt harmonerede med hvad der smagte bedst. Her kommer linket:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=19808

Jeg er normalt slet ikke til kagedej, men den her dej smager lige så fantastisk som selve kagen gør når den er færdigbagt. Du skal brug:

  • 200 g. mørk chokolade 86% (smeltes over vandbad)
  • 400 g. lys rørsukker
  • 300 g. smeltet smør (og ja det skal være smør)
  • 4 æg
  • 200. g hvedemel
  • 2 spsk. kakao
  • 2 tsk. kanel
  • 2 tsk vaniliesukker
  • 2 tsk. instantkaffe + lidt vand at rører det ud i
  • 100 g. hakkede valnødder

Rørsukker og smør røres sammen til det får en tyk konsistens. Æg røres i, et af gangen. Kaffe og valnødder røres i.  Chokoladen hældes i, i en tynd stråle mens der bliver rørt videre. De tørre indgredienser blandes og sigtes i dejen af 3 gange eller mere. Jeg synes en bradepande på 25 gange 35 cm. passer bedst til kagen. Jeg sprøjter lidt sprayfedt i den, og beklæder den med bageparpir da jeg så føler at det er nemmere at styre når parpiret sidder fast. Dejen hældes over i, og bages i en forvarmet ovn på 150 grader (varmluft) i ca 35 minutter. Mere hvis man ønsker en mere fast kage. Jeg mener jo så at formålet med en brownie er at den ikke er helt færdigbagt så den er rimelig klæg.

Servers med vanilieis, frugt eller andet da den er alt for sød i sig selv, så den skal have modspil af noget.

Enjoy 😀

Skriv et svar

